کلمه خداوند

مسیح و مسیحیت

کلمه خداوند

مسیح و مسیحیت

با سلام
مراجعه کننده گرامی
وبلاگی که مشاهده می کنید قصـد دارد،به هرآنچه که مربوط به حضرت مسیـح و دیـن مسیحـیت می شود از نقد تا توصیف بپردازد. یکی از اصـول و قوانین این وبلاگ احترام به تمامی گرایش ها می باشد.
وبه خود اجازه نمیدهد به صرف اختلاف نظری به طرف مقابل خود توهین کند.بحث هایی که در برخی مطالب صورت میگیرد نیز باید شامل این اصل باشد واحترام متقابل رعایت شود.
از خـداوند سبحان مسألت دارم تا این وبلاگ چراغی باشد برای جویندگان راه. و امیدوارم که شـما مراجعه کننده گرامی با نظرات خود بنده را در این مسیر یاری فرمایید.

و من الله الهدایة






در مطلب گذشته به بررسی و معرفی کلی تنخ یا عهد عتیق پرداختیم در این پست و پست های آینده هدف بر شمردن 39 کتاب تنخ (عهد عتیق) و توضیح مختصری پیرامون محتوای آن است.
  1. پیدایش: عهد عتیق با سفر پیدایش که آفرینش زمین و آسمان و داستان خلقت است آغاز می­شود و سپس به خلقت سایر موجودات و انسان اشاره می­کند. داستان آدم و حوا، هبوط از بهشت عدن، نوح و سرگذشت او، ابراهیم، فرزندان او تا بنی­اسرائیل تا تشکیل حکوکت کاهنان همه در تنخ موجود است. در واقع این کتاب، داستان خلقت و سیره زندگی انبیای اولیه و بنی­اسرائیل را بیان می­کند.
  2. خروج: این کتاب به بیان تغییر نظام حکومتی مصر و زیر فشار و شکنجه بودن بنی اسرائیل می پردازد.در ادامه کتاب خروج داستان ظهور حضرت موسیعلیه السلام، نجات بنی اسرائیل، سرگردانی در صحرای سینا و آوردن احکام از جمله « ده فرمان» اشاره دارد.
  3. لاویان: این کتاب به اسم یکی از اسباط بنی اسرائیل یعنی سبط لاوی است. سبط لاوی مسئولیت امور کهانت بنی اسرائیل را بر عهده داشتند.این کتاب با توضیح احکام قربانی شروع میشود و در ادامه احکام کهانت و وظیفه کاهنان،احکام خوردنی ها، پاکی و ناپاکی، و احکام روز شنبه شرح داده شده است.
  4. اعداد: کتاب اعداد ماجرای سرگردانی بنی اسرائیل در بیابان و همچنین آمار دقیق اسباط بنی اسرائیل و احکام فقهی را در خود جای داده است.
  5. تثنیه: این کتاب به شکلی می توان گفت جمع بندی از کتب گذشته است در این سفر ماجرای رسیدن به رود اردن، تعیین جانشین حضرت موسی و وفات حضرت موسی نیز ذکر شده است.یهودیان نویسنده این پنج کتاب را حضرت موسی علیه السلام میدانند.
  6. یوشع: این کتاب به جانشینی یوشع برای موسی علیه السلام تاکیید میکند و به ذکر جنگ بنی اسرائیل با کنعانیان، فتح سرزمین موعود و تقسیم زمین ها بین بنی اسرائیل می پردازد. به اعتقاد یهودیان حضرت یوشع نویسنده این کتاب است.
  7. داوران: بعد از یوشع دوره داوران آغاز می شود و این کتاب به 350 سال نخست دوران بنی اسرائیل بعد از یوشع می پردازددر این مدت خداوند 15 داور فرستاد که این کتاب شرح حال 13 تن از آنها را بیان کرده است.یهودیان نویسنده این کتاب را حضرت سموئیل می دانند.
  8. روت: این کتاب داستان زندگی روت یکی از جده های حضرت داود علیه السلام را بیان میکند.این کتاب نیز منسوب به حضرت سموئیل است.
  9. اول سموئیل: این کتاب به شرح سرگذشت دو داور بعدی یعنی «عیلی و سموئیل» می پردازد که در پایان داوری سموئیل بنی اسرائیل تقاضای انتخاب پادشاهی را از وی میکنند و او شائول(طالوت) را انتخاب میکند که در ادامه این ماجرا جنگ شائول با جلیات(جالوت)، درخشش حضرت داود، حسادت شائول به داود را بیان میکند. این کتاب نیز به حضرت سموئیل نسبت داده می شود.
  10. دوم سموئیل: دوم سموئیل سلطنت حضرت داود علیه السلام، تسلط او بر ارض موعود دارد. این کتاب گناهانی نیز به داود علیه السلام داده و به ساخت معبد به دست فرزندش سلیمان اشاره می کند.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">