کلمه خداوند

مسیح و مسیحیت

کلمه خداوند

مسیح و مسیحیت

با سلام
مراجعه کننده گرامی
وبلاگی که مشاهده می کنید قصـد دارد،به هرآنچه که مربوط به حضرت مسیـح و دیـن مسیحـیت می شود از نقد تا توصیف بپردازد. یکی از اصـول و قوانین این وبلاگ احترام به تمامی گرایش ها می باشد.
وبه خود اجازه نمیدهد به صرف اختلاف نظری به طرف مقابل خود توهین کند.بحث هایی که در برخی مطالب صورت میگیرد نیز باید شامل این اصل باشد واحترام متقابل رعایت شود.
از خـداوند سبحان مسألت دارم تا این وبلاگ چراغی باشد برای جویندگان راه. و امیدوارم که شـما مراجعه کننده گرامی با نظرات خود بنده را در این مسیر یاری فرمایید.

و من الله الهدایة


بر اساس آنچه که در میان مردم شهرت دارد این است که معجزه حضرت موسی علیه السلام شکافتن رود نیل می باشد و حتی برخی شعرا نیز در اشعار خود از آن استفاده کرده اند.

مانند حافظ شیراز که با الهام از واقعه غرق شدن فرعون برای بیان سخن خود در شعر اینگونه بیان فرماید:

در نیل غم فتاد سپهرش به طنز گفت**** الان قد ندمت و ما ینفع الندم

و یا مصرع مشهور از جناب حمید سبزواری که می فرماید:

موسی جلودار است و نیل اندر میان است

اما آیا واقعا رود نیل بوده که بر  وجود مبارک موسی کلیم شکافته شد؟

با نگاهی به نقشه مسیر جناب موسی علیه السلام و گفته های عهد عتیق خواهیم دید که این اتفاق در رود نیل نبوده بلکه دریا سرخ بوده که شاهد معجزه موسی علیه السلام بوده است. در عهد عتیق آمده که آنها پس از گذشت از دریا به صحرای سینا رسیدند، حضرت موسی علیه السلام هنگامی که ساکن مصر بودند در شرق رود نیل ساکن بودند و مردگان را در غرب رود نیل دفن میکردند پس به هیچ عنوان امکان ندارد که بنی اسرائیل جهت رسیدن به صحرای سینا به سمت رود نیل حرکت کند بلکه باید به سمت شرق برود و در شرق آنها تنها دریای سرخ وجود دارد این بیان در تصویر نقشه زیر که مسیر قوم بنی اسرائیل را به سمت صحرای سینا مشخص می کند به وضوح دیده می شود.



عهد قدیم در سفر خروج فصل های 14 تا 16 مسیر دقیق بنی اسرائیل را بیان میکند. در فصل 14عبارت 16 به دریا بودن تصریح میکند «16 و اما تو عصای خود را برافراز و دست خود را بر دریا دراز کرده آنرا منشَق کن تا بنی اسرائیل از میان دریا بر خشکی راه سپر شوند.»  و حتی اسم دریا و ورود به صحرا را هم در عبارت 22 از فصل 15 همین سفر بیان می کند«22 پس موسی اسرائیل را از بحر قلزم کوچانید و به صحرای شور آمدند و سه روز در صحرا میرفتند و آب نیافتند.» از آن جهت به دریای سرخ عبارت قلزم اطلاق میشده چون شهر قلزم درکنار آن قرار داشته و در لغتنامه دهخدا در معنی قزلم آمده است که : «قلزم نام شهری است میان مصر و مکه نزدیک طور و به سوی آن مضاف است بحر قلزم بدان جهت که بر طرف آن واقع است» و در ادامه توضیح خود به این نکته نیز اشاره میکند: « و در قلزم فرعون غرق شد»
نکته مهم اینکه قرآن نیز در بیان این معجزه سخنی از رود و نیل به میان نمی آورد و در آیه50 سوره مبارکه بقره می فرماید: «وإذ فرقنا بکم البحر فأنجیناکم وأغرقنا آل فرعون وأنتم تنظرون» و به دریا بودن محل معجزه اشاره دارد. اینکه عده ای از کلمه دریا برداشت اطلاق آب فراوان را برای نیل به کار برده اند برداشتی اشتباه می باشد.

در نتیجه این که معجزه موسی علیه السلام در کنار رود نیل اتفاق افتاده تنها اشتباهی رایج است. که حتی در ادبیات ما نیز رسوخ کرده است و این معجزه در غرب صحرای سینا و در دریای سرخ که هم اکنون کانال سوئز می باشد اتفاق افتاده است.



نظرات  (۱)

سلام متشکرم
پاسخ:
سلام
خواهش
به امیددیدار

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">