کلمه خداوند

مسیح و مسیحیت

کلمه خداوند

مسیح و مسیحیت

با سلام
مراجعه کننده گرامی
وبلاگی که مشاهده می کنید قصـد دارد،به هرآنچه که مربوط به حضرت مسیـح و دیـن مسیحـیت می شود از نقد تا توصیف بپردازد. یکی از اصـول و قوانین این وبلاگ احترام به تمامی گرایش ها می باشد.
وبه خود اجازه نمیدهد به صرف اختلاف نظری به طرف مقابل خود توهین کند.بحث هایی که در برخی مطالب صورت میگیرد نیز باید شامل این اصل باشد واحترام متقابل رعایت شود.
از خـداوند سبحان مسألت دارم تا این وبلاگ چراغی باشد برای جویندگان راه. و امیدوارم که شـما مراجعه کننده گرامی با نظرات خود بنده را در این مسیر یاری فرمایید.

و من الله الهدایة


  

کتاب مقدس یهودیان تنخ نام دارد که مجموعه‏ای در بردارنده پیمان خدا با انسان و شرایط این پیمان است که به آن "کتاب عهد" گویند. یهودیان این مجموعه را مجموعه‏ای الهی و وحیانی می‏دانند که منسوب به حضرت موسی(ع)، جانشینان و انبیای بعد از اوست که در مدتی حدود هزار سال به تدریج به نگارش درآمده است. بعدها این کتاب مورد نقد دانشمندان قرار گرفت و بسیاری از مسلّمات آن رد شد.

مسیحیان معتقدند خداوند دو عهد با انسان بست، یکی عهد قدیم (Old Testament)که خدا از انسان پیمان گرفت که بر شریعت الهی گردن نهد. نماد آن ختنه است که این عهد ابتدا با حضرت ابراهیم بسته شد و سپس در زمان حضرت موسی(ع) تجدید شد.

با ظهور حضرت عیسی(ع) دوران عهد شریعت پایان یافت و خداوند عهد جدیدی(New Testament) با انسان بست که عبارت بود از عهد محبّت به خدا وعیسی مسیح، که ایمان به فِدا و کفاره گناهان بشر شدنِ مسیح، و حذف شریعت اصلی‏ترین قسمت آن است، از این رو مسیحیان کتاب مقدس خود را عهدین می­خوانند که مرکب از عهد قدیم (شریعت) و جدید (محبت) است.

اما یهودیان معتقدند خداوند فقط یک عهد با انسان بست که همان عهد شریعت است؛ لذا فقط قسمت اوّل کتاب مقدس (عهد عتیق) را می‏پذیرند و به آن کتاب عهد یا تنخ می‏گویند.

تنخ چیست؟

تنخ مخفّف سه کلمه توراة (تورات)، نبیئیم (انبیا) و کتوبیم (مکتوبات) است که سه بخش اصلی کتاب مقدس عبری یهودیان (Hebrew Bible) را شکل می‏دهد.

ترجمه‏های امروز کتاب مقدس برگرفته از ترجمه سبعینیه است که تقسیم‏بندی آن با متن عبری کتاب مقدس (تنخ) متفاوت است.

بیشتر کتاب‏های این مجموعه به زبان عبری و اندکی از آن به زبان کلدانی نوشته است. این مجموعه مشتمل بر 39 کتاب (بر اساس نسخه عبری) و یا 46 کتاب (بر اساس نسخه یونانی) می‏باشد. که در بردارنده مطالب متنوعی از قبیل تاریخ، شریعت، حکمت، مناجات، شعر و پیشگویی است.

تا قرن‏ها این ترجمه سبعینیه بود که کتاب مقدس مورد قبول یهودیان و بعدها مسیحیان بود. سرانجام در سال 100م، سران­یهود شورایی تشکیل دادند و بر رسمیت 39 کتابی که در متن عبری وجود داشت، رأی دادند وهفت کتاب دیگر را که در ترجمه سبعینیه وجود داشت ولی در متن عبری نبود، غیر قانونی اعلام کردند.

  1. بخش اوّل آن تورات است که مشتمل بر پنج سفر اوّل کتاب عهد می‏باشد و شامل سفر پیدایش، خروج، لاویان، اعداد و تثنیه است.
  2. بخش دوم نبیئیم است یعنی کتاب‏های متعلّق به انبیا، که خود به دو بخش انبیای متقدّم و متأخّر تبدیل می‏شود. انبیای متقدم شامل کتاب‏های یوشع، داوران، دو کتاب سموئیل و دو کتاب پادشاهان است و انبیای متأخّر شامل کتاب‏های اشعیا، ارمیا، حزقیال، هوشع، یوئیل، عاموس، عوبدیا، یونس، میکاه، ناحوم، حبقّوق، صفنیا، حجّی، زکریا و ملاکی می‏باشد.
  3. بخش سوم کتوبیم است یعنی مکتوبات که شامل کتاب‏های مزامیر (زبور)، امثال، ایوب، غزل غزل‏ها، روت، مراثی ارمیا، استر، جامعه، دانیال، عزرا، نحمیا و  دو کتاب تواریخ ایام است.

ترتیب کتاب‏ها و تقسیم‏ بندی عهد قدیم متفاوت است. بر اساس تقسیم نسخه ای که مورد قبول مسیحیان است و تقسیم‏بندی آن بر اساس موضوع می‏باشد و ترجمه‏های فعلی که در دست ماست از این نسخه است به سه بخش «کتاب‏های تاریخی»، «کتاب‏های حکمت، مناجات و شعر» و  «کتاب‏های پیشگویی (نبوت)» تقسیم می‏شود.

•          بخش اوّل شامل هفده کتاب یعنی پنج سفر تورات و کتاب‏های یوشع، داوران، روت، دو کتاب سموئیل، دو کتاب پادشاهان، دو کتاب تواریخ ایام، عزرا، نحمیا و  استر است.


•          بخش دوم شامل پنج کتاب ایوب، مزامیر (زبور)، امثال، جامعه و غزل غزل‏های سلیمان است.


•          بخش سوم شامل هفده کتاب یعنی کتاب‏های اشعیا، ارمیا، مراثی ارمیا، حزقیال، دانیال، هوشع، یوئیل، عاموس، عوبدیا، یونس، میکاه، ناحوم، حبقّوق، صنفیا، حجّی، زکریا وملاکی است.


محتوایی عهد عتیق را در مطلب آینده بررسی خواهیم کرد

 

نظرات  (۲)

ممنون بابت مطالب خوبتون
پاسخ:
خواهش
ممنون از زحماتتون - مطالب عالی اند

پاسخ:
ممنون از لطفتون

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">